لزوم استفاده از نرم افزار دفترکلاسی هوشمند
با گسترش سیستم های هوشمند و وجود مزایای زیادی که برای آنها برشمرده می شود، سوالی که پیش روی ما قرار میگیرد لزوم استفاده از نرم افزارهای هوشمند در کلاس درس است .
آیا استفاده از سیستم ها و نرم افزارهای هوشمند در کلاس درس مفید است ؟
در واقع در صورتی که بخواهیم مقداری محتاطانه به این سوال نگاه کنیم، شاید در نگاه اول نتوان به آن پاسخ مثبت داد . ابزارها و لوازم هوشمند سازی در کلاس درس نقش چاقوی دولبه ای را بازی می کنند که در صورت استفاده به جا و مناسب تاثیر مثبت فوق العاده زیادی داشته و در صورت عدم آشنایی یا استفاده نابه جا و یا اشتباه از آنها ممکن است به ابزاری منفی در کلاس درس تبدیل شود .
با فاکتور گرفتن از ابزارهای هوشمند زیادی که در کلاس درس ممکن است در دسترس معلم باشند، به بررسی یکی از مواردی که معمولا کمتر به آن پرداخته شده است( دفتر هوشمند کلاسی ) می پردازیم و موارد مثبت و منفی استفاده از آن را ذکر میکنیم .
محاسن استفاده از نرم افزار هوشمند کلاسی:
-موجب صرفه جویی در مصرف کاغذ می شود .
-تسهیل امور معلم در ارزشیابی به مقدار چشم گیر و قابل ملاحظه .
-گزارشات متنوع از وضیعیت تحصیلی دانش آموز.
-نبود محدودیت های موجود در دفتر نمره های کاغذی.
-حمل و نقل آسان.
-کمک به معلم در ارزشیابی سریع و دقیق دانش آموزان.
-رعایت عدالت بین دانش آموزان.
-مقایسه وضعیت دانش آموزان با ارائه نمودارهای گوناگون.
-امکان بایگانی نمرات و اسامی دانش آموزان برای سالهای متمادی.
-امکان ثبت یادآوری های خودکار در زمان های مشخص.
-جذابیت بیشتر نسبت به دفترهای کاغذی، هم برای معلم و هم برای دانش آموز.
-معایب استفاده از نرم افزار هوشمند کلاسی :
- نیاز به این است که رایانه همیشه در اختیار معلم باشد .
- ممکن است گاهی اوقات نرم افزار دچار مشکل شود .
-نصب و راه اندازی نرم افزار ممکن است وقت گیر و خسته کننده باشد .
-ابزارهای موجود مطابق با نیازهای معلم در کلاس درس نباشند.
-کار کردن با آنها سخت و ملال آور باشد.
-انتقال و جابه جایی و استفاده از آن در رایانه دیگر ممکن است دشوار باشد .